Undervisning og kurser om demens og udadreagerende
adfærd
Masterclass på Demensområdet laver undervisningsforløb om demens
og udadreagerende adfærd. Undervisningsforløb afholdes lokalt på
plejehjem, i hjemmeplejen, på sygehuse og i foreninger.
Undervisningen kan afholdes over hele landet.
Undervisningens indhold tilpasses jeres
behov
Undervisningen skræddersys efter de lokale behov. Derfor drøfter
virksomheden altid ønsker og erfaringer med institutionen inden der
laves en endelig aftale.
Hvis man er i tvivl om, hvordan et undervisningsforløb kan
sammensættes så det passer til de aktuelle udfordringer, er man
velkommen til at ringe og få en uforpligtigende samtale om de
forskellige muligheder.
Forslag til indhold af undervisningsforløb
I bjælken til venstre er der en række overskrifter på
forskellige emner, som ofte er efterspurgt af plejehjem,
hjemmeplejen og sygehuse. Ved at klikke på overskrifterne kan man
se konkrete forslag til indholdet af et undervisningsforløb om
emnet. Men forslagene er kun ment som inspiration, der kan være
udgangspunkt for hvordan et konkret undervisningsforløb kan
laves.
Undervisningsform
Undervisning og kurser bliver altid gennemført med mange
praktiske eksempler og med god plads til diskussioner og
spørgsmål.
Varighed af kurser og temadage
Kursernes varighed bestemmes af jer og indholdet tilpasses efter
den tid der er til rådighed. Mange vælger en 6 timers temadag eller
et formiddags- eller eftermiddagsforløb på omkring 3 timer. Men en
del vælger et to dages forløb, hvor der er god tid til at komme i
dybden med emnet.
Gennemførelse af kurser og temadage
- Mange af virksomhedens undervisningsforløb er traditionelle
temadage.
- Men mange har også valgt mere utraditionelle tilgange som
eksempelvis to dages forløb med mellemliggende praktik periode. Så
bliver forløbet tilrettelagt så deltagerne først har en temadag,
hvor de centrale temaer for emnet præsenteres. Herefter arbejder
deltagerne med selvvalgte temaer i en mellemperiode. På den sidste
temadag præsenterer deltagernes deres erfaringer og deres
observationer, tilgange mm sammenlignes for at sammenfatte det i ny
fælles viden.
- Endelig har en række institutioner valgt et overordnet tema til
en temadag og så har det været deltagernes erfaringer fra praksis
som har været udgangspunkt for undervisningen.